Природні умови Італії та виникнення Риму
Завдання групам
Альпіністи.
Ми також визначили, що ця країна – це Італія і
вона знаходиться на Апеннінському півострові. Тому що згідно з описом північний
природний кордон – це гори Альпи.
На південь від засніжених Альпійських гір протікає найбільша річка Італії – Падус, яка
тепер називається По.
При дослідженні ми скористалися запропонованими на
дошці географічними назвами.
На південь від
Альп, де лежать вічні сніги, простягаються Апеннінські гори, які на
відміну від Альп, вкриті лісами і мають зелені долини.
На захід і схід з гір збігають річки Рубікон, Арно
і Тібр. Більшість річок судноплавні.
Клімат тут вологий і теплий. Отже, можемо
припустити, що тут природні умови сприяли розвитку рільництва.
Геологи.
Ми дослідили, що в горах Альпах були поклади
золота та міді.
У середній частині півострова були поклади заліза,
міді, олова, срібла, будівельної сировини. У дельті річки Тібр видобували сіль.
Родючість ґрунту у різних місцях різна. Тут були
чорноземи, вулканічні грунти та родючі червоноземи.
В Апеннінських горах є діючі вулкани. Одним з них
є дрімаючий вулкан Везувій (біля Неаполя).
Так як на півострові є корисні копалини, то можна
вважати, що тут розвивалися ремесла.
Населення Північної Італії.
У Північній Італії проживали племена венетів в
області Венеція, галли у Цизальпійській Галії. У середині 1-го тис. до н.е. на
півночі Італії в долині р. По оселилися галли, які прийшли сюди з півночі через
гірські проходи в Альпах.
Населення центральної Італії.
Центральну Італію населяли племена італіків та
етрусків, Етруски прийшли сюди морським шляхом приблизно у 8 ст.до н.е. Про
їхнє походження нічого невідомо. На їхню честь названо область Етрурією. Вони
підкорили місцеві народи і заснували тут свої міста-держави. Етруски займалися в основному торгівлею та
піратством. Поряд з етрусками жили італійські народи – латини, самніти та ін.
Це були мирні хлібороби та скотарі. Однак саме вони заснували місто, яке
підкорило весь відомий тоді світ.
Південна Італія.
На півдні Апеннінського півострова жили яніги,
лукани та брути. У цій області були також грецькі колонії. Греки називали
південну Італію Великою Грецією.
Опис країни:
Розташована на ----------- півострові;
На південь від Альпійських гір протікає найбільша річка країни Падус
(сучасна назва По)
У південному напрямку від Альп відгалужуються гори Апенніни, що тягнуться
вздовж півострова;
На захід і схід з гір збігали річки Рубікон, Арно та Тібр.
Опис країни:
Розташована на ……….. півострові;
На південь від Альпійських гір протікає найбільша річка країни Падус
(сучасна назва По).
У південному напрямку від Альп відгалужуються гори Апенніни, що тягнуться
вздовж півострова;
На захід і схід з гір збігали річки Рубікон, Арно і Тібр.
Опис країни;
Розташована на ……………..півострові;
Зі сходу півострів омивається Адріатичним морем;
З півдня – Іонічним морем;
Із заходу – Тірренським та Лігурійським морями.
Мореплавці.
Шукаючи невідому країну ми пережили багато штормів
і штилів, але із завданням справились. Справді на карті назви «Країна телят»
немає. Але країну ми знайшли. Вона знаходиться на Апеннінському півострові.
Тому що саме він омивається Іонічним морем на півдні, Середземним, Тірренським
і Лігурійським морями на заході та південному заході. Нам дуже важко було
пришвартуватися на східному узбережжі, бо тут немає зручних гаваней, на відміну
від південного і західного узбережжя.
Ми помітили, що Апеннінський півострів нагадує
чобіт, біля нього є багато островів. Найбільшими є такі: Сицилія, Сардинія і
Корсика.
А ще ми дослідили, що «Країна телят»
перекладається як «Італія». Італією спочатку називали тільки південну частину
Апеннінського півострова тому що тут було багато пасовищ для випасу худоби.
Виходить, що тут були сприятливі умови для розвитку скотарства.
А в 3 ст..до н.е. так почали називати увесь
Апеннінський півострів.
Отож ми з вами розпочали сьогодні вивчати
4-у частину історії стародавнього світу, яка називається…. Відкрийте,
будь ласка, зміст і скажіть назву 4-ї частини (Історія Стародавнього Риму. Зі
скількох розділів складається ця частина ? (3-х ).
Як вони називаються?
Стародавній Рим ми будемо вивчати 3 уроки, потім напишемо контрольну
роботу.
Отже тема сьогоднішнього уроку «Природні умови Італії та виникнення міста
Рима».
( На екрані з'являється тема
уроку, мета та очікувані результати)
Мета. Дати
уявлення про природно - кліматичні умови Апеннінського півострова; простежити
їхній вплив на розвиток господарської діяльності населення; удосконалити
навички роботи з історичною картою, підручником, додатковими історичними
джерелами;
Виховувати інтерес до всесвітньої історії.
Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть:
називати час виникнення Риму; показувати на карті Апеннінський півострів,
місто Рим;
пояснювати як природні умови впливають на господарську діяльність людей;
встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; застосовувати та пояснювати поняття
та терміни: «патриції», «плебеї»,
«сенат».
Вчитель. Завдяки
вашим дослідженням ми вже потрапили в Італію, де знаходилась Давня Римська
держава, центром якої було місто Рим. Про виникнення міста відома незвичайна легенда.
Продовжимо роботу у групах. Відкрийте підручники на ст..206 (підпункт
«Виникнення міста Рима» та Легенду про Ромула та Рема. Опрацюйте запропонований
матеріал і підготуйте для двох інших груп по 2 запитання по прочитаному.
(Прогнозовані запитання:
1) Хто став родоначальником династії римських
правителів?
2) Хто такий Еней?
3) Хто така Рея Сільвія?
4) Як називалися діти, що народилися у Реї
Сільвії?
5) Чому цар наказав втопити хлопчиків?
6) Як називалася ця річка?
7) Чому діти не загинули?
8) Хто врятував Рема і Ромула?
9) Хто виховував хлопчиків?
10) Чому Рому убив Рема?
11) Як Римляни вели відлік часу?
12) Як називалося плем’я, що жило на берегах
річки Тібр?
13) Як називають місто Рим і чому?
14) Про що свідчать розкопки вчених-археологів
у Римі?
15) Як називаються два головні пагорби, на
яких було засновано місто Рим?
16) Чим відрізнялося будівництво на цих
пагорбах?
17) Що таке форум? ).
Вчитель (показує
кольорову ілюстрацію, де вовчиця годує Ромула і Рема).
-
Подивіться
на цю ілюстрацію. З якої вона легенди? Який епізод легенди вона відображає, з
чого це видно?
-
А
зараз ви на мить станете художниками. За 2 хв. Спробуйте намалювати перше
римське поселення таким, яким ви його собі уявляєте. Використайте знання,
здобуті у щойно прочитаному параграфі.
(Учні
роблять замальовки на аркушах паперу).
Вчитель. Прошу підняти свої роботи. А тепер подивіться на
ілюстрацію, яку намалював художник.
Вчитель. Наступна наша станція «Знайомство з
населенням».
Про ранню історію Італії та її ранніх жителів
відомо дуже мало. Однак на основі археологічних знахідок можна відновити
картину населення півострова. Оскільки у підручнику матеріалу недостатньо,
окремі учні одержали випереджувальні завдання:
Підготувати короткі повідомлення про населення
Італії.
Північна
Італія.
У Північній Італії проживали племена венетів ( в
області Венеція), галлів (У Цизальпійській Галлії). У середині першого
тисячоліття до н.е. на півночі Італії, в долині р.По (Падус) оселилися галли,
які прийшли сюди з півночі через гірські проходи в Альпах.
Центральна
Італія. Тут проживали
племена італіків та етрусків. Етруски прийшли до Італії морським шляхом
приблизно у 8 ст. до н.е. Прийшовши до області, названої на їхню честь
Етрурією, вони підкорили місцеві народи і заснували свої міста-держави.
Етруски займались в основному торгівлею та
піратством. Поряд з етрусками жили італійські народи – латини, самніти та ін.
Це були в основному мирні хлібороби та скотарі.
На півдні Апеннінського півострова жили яніги,
лукани та брути. Тут були також грецькі колонії. Греки називали Південну Італію
Великою Грецією.
Вчитель. Населення Риму спочатку жило великими родинами – фаміліями. На чолі роду стояв
старійшина. З часом нащадки перших поселенців Риму почали називати себе патриціями ( від слова патер – батько).
Некорінне населення Риму називалося плебеями.
Для обговорення найважливіших справ збиралися народні збори, у яких брали участь
тільки чоловіки-патриції.
У давні часи Римом правив цар. Йому допомагав сенат
– рада старійшин.
Були в Римі і слуги,
і раби, які спочатку вважалися членами сім'ї.
Закріплення.
Розгадування кросворду.
Підсумок уроку.
Домашнє завдання
Вчитель. Так розповідає стародавня легенда про
заснування міста Рима.
В якій мірі ця
легенда відображує дійсність? Чи існували Рому і його брат Рем, про життя яких
розповідається в легенді з такими подробицями? Як насправді був заснований Рим?
Подивимось, як на ці питання відповідає сучасна історична наука.
Вчені-історики відносять легенду до так званих етіологічних легенд, тобто
легенд, створених для пояснення причини якогось явища або події. Легенда про
Ромула і Рема мала на меті пояснити
причину виникнення Рима і походження його назви. Отже, треба визнати, що
не місто Рим дістало свою назву від Ромула, а, навпаки, сама легенда про Ромула
була вигадана, щоб пояснити виникнення
міста і його назву.
Інтерес до своєї історії виникає в народі тоді, коли він стоїть уже на
досить високому ступені культурного розвитку. Про порівняно пізнє походження
розказаної легенди свідчить той факт, що в ній підкреслюється спорідненість
римського народу з грецьким. Легенда вважає прабатьком римлян троянського царя
Енея.
Спробу зв’язати історію Рима з Грецією можна пояснити тільки впливом
грецької культури, а нам відомо, що цей вплив почав виявлятися не раніше ІІІ
ст.. до н.е.
Сучасна наука вважає, що в основу легенди про заснування Рима лягла якась
давніша легенда, яку римські письменники доповнили подробицями, що
підтверджують зв'язок римлян з грецькою історією і пояснюють, звідки взялась
назва міста.
Але чи означає це, що в легенді про заснування Рима немає ні слова правди і
що вона є цілковитою вигадкою?
Щоб дати відповідь на це запитання, треба розповісти, як пояснює сучасна
наука походження міста Рима. Тут історикам в пригоді стає археологія.
Місце, на якому виникло місто, було надзвичайно зручне. Воно давало
природний захист від воєнних нападів і було сприятливе для розвитку торгівлі.
Тема уроку: Релігія та культура Давньої
Індії
Мета уроку: вчити працювати з текстом підручника;
ознайомити учнів із найдавнішими
культами та культурою
Давньої Індії; дати уявлення про особливості
суспільного устрою Індії;
показати внесок давньоіндійської культури
в розвиток
світової науки і культури; виховувати
інтерес до світової
історії, повагу до
досягнень людства.
Обладнання:
підручник, «Чудеса світу», Харків: «Промінь», 2004; Велика ілюстрована
енциклопедія. Історія.
Київ, «Махаон – Україна», 2005; серія плакатів
альбому «Історія
стародавнього світу. Культура».
Основні поняття і
терміни: варни, касти, індуїзм, буддизм.
Очікувані
результати:
Після цього уроку учні
зможуть: називати основні досягнення культури
Давньої Індії;
пояснювати поняття «буддизм», «індуїзм», «варни», «касти»;
описувати пам’ятки
культури та писемності давніх індійців; визначати
внесок народів Давньої
Індії у скарбницю світової культури; розповідати
про особливості
суспільного устрою Індії (варни, касти).
Тип уроку: комбінований
Структура уроку
І.Організація
навчальної діяльності учнів.
ІІ. Актуалізація
опорних знань та вмінь учнів.
ІІІ. Мотивація
навчальної діяльності учнів.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Найдавніші культи.
2.Суспільний устрій. Варни та касти.
3.Індуїзм.
4.Буддизм.
5.Культура Давньої Індії.
V. Узагальнення і систематизація знань.
VІ. Підсумки уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Організація
навчальної діяльності учнів.
ІІ. Актуалізація
опорних знань та умінь учнів.
1.Індивідуальні завдання на
картках (2 учні).
2.Завдання на дошці (3 учні):
1) заняття індійців;
2) написати індійські
цивілізації;
3) пояснити значення
термінів: веди, арії, сатрапії.
3. Робота з картою: показати
Давню Індію, описати її розташування та
Природні умови.
4.Фронтальне опитування:
Запитання класу:
1.Чим природні
умови Індії були подібними до природних умов Єгипту?
2.Де на території
Індії найшвидше виникла цивілізація?
3.Чому перша
цивілізація виникла саме в долині Інду?
4.Хто на тривалий
час завоював Індію і заснував цивілізацію в долині Гангу?
5.В чому головна
заслуга царя Ашока?
6.Що було
несподіваним для армії Олександра Македонського в наступальній тактиці
індійських воїнів? (Лучники і бойові слони).
7.Що заважало
індійцям перемагати завойовників?
8.Як було
засновано імперію Маурїв?
9.Що можна
сказати про міста Давньої Індії?
Підсумок опитування.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Оголошення теми уроку, мети та очікуваних
результатів.
ІV.Вивчення нового матеріалу.
1.Найдавніші культи.
З приходом аріїв
в Індію розпочинається водійський період історії Індії. Свою назву цей період
одержав від назви священних індійських текстів – Вед, що є головним джерелом
наших знань про цю епоху.
У текстах Вед
зібрані численні гімни богам і заклинання, що дозволяють скласти уявлення про
релігію, обряди, суспільне життя, побут і культуру Індії.
Як і інші народи
стародавнього світу індійці обожнювали сили природи, Вони боялися розливів
річок, повені, грому блискавки, сильних дощів в долині річки Ганг, посухи в
долині річки Інд. Їм здавалось, що всіма силами природи керують боги.
-
Згадайте,
яким богам найбільше поклонялися жителі Єгипту? (Ра, Озіріс).
-
Про
те, яким богам поклонялися давні індійці ви дізнаєтесь з пар.23, п.1, ст..109
(І-й і ІІ-й абзац).
Обговорення прочитаного.
-
Назвіть
богів, яким поклонялися індійці.
-
Які
культові обряди проводили індійські жерці? Відповідь знайдіть в абзаці 3-6.
(Читання тексту учнями вголос. Обговорення.).
2.Суспільний
устрій. Варни та касти.
Вчитель:
Відображенням суспільного і релігійного життя Давньої Індії є поділ на Варни.
-
Опрацюйте п.1 на стор.110. Дайте відповідь на запитання: що таке варни?
-
Хто поділив індійське суспільство на варни?
(Робота зі схемою
«ВАРНИ ТА КАСТИ»)
(Схема у вигляді
аплікації висить на дошці.)
![]() |
![]() |
||||
![]() |
|
![]() |






|

Завдання дітям:
-
Зверніть
увагу, скільки на схемі відзначено груп населення? Чому п’ята група відокремлена?
-
Знайдіть
відповідь на це запитання в 7-8 абзаці ( стор.110 ).
Вчитель: Кожна з
4-х варн в свою чергу поділялася на менші групи – касти.
-
Чим
відрізнялася каста від Варни? Знайдіть відповідь в останньому абзаці на
стор.110.
Вчитель: Уявлення
про Варни було тісно пов’язане з вірою в переродження: душа людини
після її смерті переселяється в тіло іншої
істоти. «Успіх» переселення душі та
майбутнього
втілення залежав від поведінки людини в
теперішньому житті.
Пізніше, з
об’єднанням окремих країн Індії в імперію, з’явилося вірування індуїзм.
3.Індуїзм.
Вчитель: Так як матеріалу про індуїзм у нашому
підручнику немає, давайте прочитаємо про це у дуже цікавій історичній книзі,
яка називається «Чудеса світу». (стор.37).
-Отже, що таке
індуїзм? (одна з найстародавніших релігій світу).
-Коли ця релігія
зародилася? (Приблизно в ІІ тис.до н.е.)
-Які індуїстські
божества найвідоміші? (Шива й Вишну).
(Показ
ілюстрацій)
4.Буддизм.
Вчитель: У 6-5
ст. до н.е. в Індії поширюється нова релігія – буддизм, названа за ім’ям її
засновника Гаутами, якого назвали Буддою ( що означає «просвітлений»).
-У чому суть буддизму? Знайдіть відповідь на
це запитання в останньому абзаці пункту «Буддизм» на стор. 112 (зі слів: «Будда навчав…»).
Будда
проповідував своє вчення 44 роки і помер у віці 80 років. Після смерті його
тіло було кремова не, а порох, розділений на 8 частин, поміщений у 8 ступ у
різних частинах Індії.
У 261 році до
н.е. за царя Аш ока буддизм був проголошений державною релігією Індії.
Завдання учням:
-Ознайомтеся з
текстом документу «Зі священних текстів буддистів».
(Читання вголос).
-Чого навчає нас
цей текст?
5.Культура Індії.
Вчитель: Культура Давньої Індії була високорозвиненою.
Давні індійці залишили людям
багато винаходів.
(Робота з
підручником).
-Опрацюйте п.
«Чим ми завдячуємо індійцям» і визначте, які галузі культури в Давній Індії
були найбільш розвинені.
(Робота з
ілюстраціями в підручнику).
Вчитель: Цікаво: жителі міст в долині Інду ще в ІІІ
тис. до н.е. володіли писемністю. Але з часом її забули. Значно пізніше індійці
знову винайшли писемність. Вони писали на листках пальми. Зрізаний листок вони
сушили, прасували, а потім з них вирізали прямокутні листки завбільшки з зошит.
В краях листків пробивали отвори. Протягували через них шнур і зв’язували листи
в пачку. Індійці писали чорнилом, виготовленим із соку цукрової тростини і
сажі.
( Показ
ілюстрацій індійського письма)
В ІІІ ст.. до
н.е. утворилося велике індійське царство, яке обєднало всю країну.
- хто її обєднав?
За наказом царя
Ашоки в різних областях країни ставились камяні стовпи (скульптура). На них
іноді вирубувались тексти царських указів.
- пригадайте,
якого царя закони були вирубані на кам’яному стовпі і в якій країні?
Найзнаменитіша
колона була поставлена в долині річки річки Ганг. Вони виготовлена з глини і
піщаника сірого кольору. Верхня частина колони зроблена у вигляді квітки лотосу,
над якою вирубані з каменю чотири леви (показ ілюстрації, ст..108).
-
отже,
про яку галузь культури ми довідались? (скульптуру)
Леви повернуті
спинами один до одного, вони дивляться у всі сторони світу, ніби оберігають
кодони Індійського царства. Вже в нас час така статуя стала символом Індії.
Індійці вірили,
що деякі предмети мають чудодійну силу (наприклад: священна книга, пасмо
волосся Будди, його зуб).
Для зберігання
таких предметів будувались ступи (показ ілюстрацій). Спочатку вони були
невеликими, у вигляді півкулі. Пізніше їх почали обкладати цеглою чи каменем
(показ ілюстрацій). Навколо ступи ставили високу огорожу з чотирма воротами –
на всі сторони світу: на південь,північ,захід,схід. Сюди приходило багато
віруючих. Ворота були дуже гарними.
(Робота з
енциклопедією, ст.79. «Скульптури сидячих Будд та печери Аджеанти»)
-
про
яку галузь культури довідались? (архітектуру)
V. Закріплення.
1. Що таке Варни?
Хто їх створив?
2. Що таке касти?
3. Які релігії
панували в Індії?
4. Чого вчив
Будда?
5. Які винаходи
залишили нам індійці?
VI. Підсумки уроку.
Отже, релігійне
та культурне життя Індії відзначається багатством і своєрідністю.
Релігією Аріїв
був індуїзм; священними книгами цієї релігії стали «Махабхарата», «Рамаяна»,
«Бхагавадгіта».
У ІІІ ст. до н.
е. державною релігією Індії був
проголошений буддизм.
Найважливішою
традицією Індії, що вплинула на суспільне, релігійне та культурне життя, був
поділ на Варни і касти.
Найбільшого
розвитку в Давній Індії набули література, архітектура, математика, астрономія.
VII. Завдання додому.
Опрацювати
параграф 23; підібрати міфи, легенди з історії Індії.
Немає коментарів:
Дописати коментар